
Direct marketing van vandaag
Direct marketing is een marketing- en communicatiesysteem, waarbij de aanbieder in een direct contact staat met de afnemer. In tegenstelling tot vroeger is er een nieuwe trend zichtbaar. Tegenwoordig draait het minder om direct in contact te komen met de doelgroep maar meer op het onderhouden en of opbouwen van duurzame relaties met de doelgroep, afnemers en gebruikers..
Om duurzame relaties te kunnen opbouwen kiezen veel organisaties tegenwoordig voor direct marketing systemen die als doel hebben een directe respons te behalen. Zo zetten veel organisaties ‘cash en refund’ acties , kortingsacties, loyalty programma’s, en ‘sampeling, in om ‘niet alleen hun doelgroep, maar met name hun bestaande relaties in beweging te krijgen.
“Direct marketing wordt steeds meer ingezet voor het opbouwen en behouden van duurzame relaties”
Uitdagingen bij deze manier van marketing
De kans is groot dat ook uw organisatie een behoorlijk gevecht moet leveren om de aandacht van uw relaties te verkrijgen. Laat staan de gewenste respons op te behalen. De laagdrempeligheid en het enorme keuze aanbod van communicatiemiddelen en kanalen zorgen er voor dat waarschijnlijk ook uw relaties overspoeld worden met uitingen.
Om overprikkeling te voorkomen zullen ook uw relaties onbewust minder aandacht besteden aan de dagelijkse stroom uitingen die zij voorbij zien komen.
Vergroten van uw marketing respons
De basis van ieder succesvol direct marketing systeem is een verrijkte database welke up- to -date en betrouwbaar is. Daarnaast dient uw direct marketing actie een toegevoegde waarde te hebben voor uw relaties en uiteraard is voldoende attentiewaarde een must.
Een verhoogde attentie waarde heeft niet alleen te maken met de ‘look and feel’ van uw actie(s) maar ook met de keuze van communicatiemiddel(en) en communicatiekanalen(en). Zo blijkt in de praktijk dat een cross mediale manier van direct marketing uw relaties eerder in beweging brengt. Zo bereikt u uw relaties bijvoorbeeld niet alleen met direct marketing activiteiten online via social media, e-mail en uw website maar ook via direct mail.
De kracht van MailCentre
Voor onze opdrachtgevers bieden wij maatwerkoplossingen voor hun direct marketing systemen. Of het nu gaat om (Big)data, database verrijking) mailings (online/offline), handling, responsverwerking of data analyse.Wij kunnen u hierin faciliteren.
Heeft uw organisatie een direct marketing vraagstuk? Neem dan vrijblijvend contact met ons op voor een nadere kennismaking of adviesgesprek.